Buat duit online

Thursday, August 26, 2010

Taubat si Penggali Kubur

Salam'alaik...

Lama dah tak upate post...
Sibuk untuk exam lah kononnya... Padahal kalau nak dikira betul-betul, hari-haripun kita exam...
hmm apa-apapun... suka betul kelas Otologi minggu lepas, Dr. Sayuti (ENT surgeon) yang ajar - sangat rendah diri perwatakannya. Dan perkara yang saya nak kongsi kali ini ialah kisah taubat seorang penggali kubur yang diceritakan oleh Dr. Sayuti sebagai selingan dalam kelas hari tu...

Kisah terjadi waktu zaman sahabat-sahabat dulu kala... Diriwayatkan ada seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur - tapi dia bukan gali secara halal, dia gali secara haram. Dia menggali kubur untuk mencuri kain kafan, dijual untuk menampung hidup.

Pada siang hari, kalau ada kematian si pemuda akan ikut sekali ke majlis pengebumian (untuk kenal pasti lokasi kubur) dan waktu malam hari dia akan datang semula kali ini untuk mencuri kain kafan. Tapi, lama kelamaan... si pemuda tadi jadi tertanya-tanya dek kerana perubahan keadaan mayat yang dia jumpa setiap kali dia gali kubur - sentiasa berbeza-beza dari keadaan yang asal. Untuk menjawab semua pertanyaan yang bersarang dalam kepalanya, si pemuda tadi pergi berjumpa dengan seorang alim.

hmm... agaknya apa yang dia nampak? apa yang menyebabkan dia tergerak hati untuk bertaubat? 7 keadaan mayat yang pemuda itu jumpa & 7 jawapan yang diberi oleh orang alim itu termasuklah...

1... Mayat yang membelakangkan kiblat (sedangkan semua mayat sewaktu diletakkan dalam lahad akan disandarkan ke arah kiblat).
-- Orang yang mensyirikkan Allah swt. Jadi Allah hinakan dia dengan memalingkan dia dari kiblat.

2... Mayat yang berubah wajahnya kepada wajah babi (khinzir) sedangkan wajahnya elok sewaktu dikebumikan.
-- Orang yang meringankan dan meninggalkan solat.

3... Mayat yang perutnya menggelembung dan keluar banyak ulat (sedangkan sewaktu dikebumikan perutnya normal).
-- Orang yang makan dari sumber yang haram (mencuri dll.) & makan benda-benda yang haram.

4... Mayat yang jasadnya berubah menjadi batu hitam yang bulat.
-- Orang yang pernah menderhakai ibu bapanya.

5... Mayat yang kukunya menumbuh panjang & isi dari badannya terkeluar.
-- Orang yang gemar putuskan ikatan silaturrahim.

6... Mayat yang sewaktu dikebumikan lahadnya kering kontang tapi setelah digali semula oleh pemuda itu, lahadnya digenangi air hitam yang busuk.
-- Orang yang makan riba' (rasuah).

7... Mayat yang kelihatan sentiasa tersenyum & berseri-seri wajahnya.
-- Orang berilmu & beramal dengan ilmunya.

p.s. 7 keadaan mayat yang dijumpai oleh pemuda penggali kubur (untuk mencuri kain kafan) itu telah membawanya kepada pintu taubat. Nikmat Allah datang ke hatinya melalui penemuan-penemuannya itu. Apa agaknya yang perlu kita "dapat" lagi untuk membawa kita ke pintu taubat? (**fikir sendiri, ya...). Semoga bermanfaat!

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...