Buat duit online

Wednesday, April 27, 2011

D.O.A


Tuhan amat dekat dengan hambanya apabila dia sedang sujud maka perbanyakkanlah do’a (waktu sujud).”
(H. R Muslim, Abu Dawud, Nasaai)


Cuba renungkan...
Dalam sibuk seharian, berapa ramai antara kita yang meluangkan masa untuk berdoa?
Sementara duduk termenung di dalam bas, berapa ramai antara kita yang berdoa?
Selepas menunaikan solat, berapa ramai antara kita yang berdoa?
Dalam keriangan tawa gembira, berapa ramai antara kita yang berdoa?

Doa yang kita dipanjatkan itu bukanlah untuk kepentingan tuhan. Allah swt tetap tuhan yang esa, gagah & tak terjejas tanpa doa kita. Tanpa doa, Allah swt tidak apa-apa (bukan seperti lagenda kuno Greek yang menganggap bahawa dewa-dewi mereka bergantung pada doa manusia untuk kekal). Tapi hakikatnya sebagai muslim, doa yang kita panjatkan itu sebenarnya adalah untuk diri kita juga, untuk umat Islam juga. Doa merupakan tanda kesungguhan kita dalam mengharapkan pertolongan Allah swt.

Cuba fikir, kenapa setiap hari (selalunya selepas solat la...) kita akan baca doa yang sama? 5 kali sehari, berulang-ulang... OK, mungkin ada dalam kalangan kita yang berbeza-beza doanya setiap kali lepas solat, tapi saya rasa, intipati doa itu sedikit sebanyak pasti tak jauh beza, kan? Kita biasanya mohon diampunkan dosa, dimurahkan rezeki, dilindungi di dunia & akhirat dll.

Hmm... Kalau dah intipati doa itu lebih kurang sama saja setiap kalinya, kawan-kawan perasan tak, kenapa kita tak doa "Ya Allah ya tuhanku, aku minta sama macam semalam, ya. Amin...". Kenapa setiap kalinya kita tetap melafazkan doa yang lengkap & panjang selepas solat? Sedangkan kalau difikirkan, ayat doa yang pendek tadipun boleh juga sebab bukankah Allah swt tu maha mengetahui? Masa kan Allah swt lupa doa kita tadi/semalam... (tujuan saya bukan untuk mempersoalkan, tapi sekadar mengajak anda berfikir!).

Kita tak kata "Ya Allah ya tuhanku, aku minta sama macam semalam, ya. Amin..." kerana ia tidak melambangkan kesungguhan kita dalam meminta bantuan daripada Allah swt. Kita kelihatan seolah-olah sekadar melepaskan batuk di tangga, atau bak kata orang, sekadar ambil syarat sahaja. Sebab itulah kita punya adab-adab berdoa - yang akan membantu kita untuk lebih khusyuk ketika memanjatkan doa, agar kita lebih menghayati bait-bait doa yang yang dilafazkan supaya doa itu nilainya bukan sekadar angin lalu; tetapi akan terkesan di hati. Doa yang ikhlas dihulurkan pasti dapat membantu membina peribadi yang lebih baik (insyaAllah!) Lagipun, bukankah doa itu senjata muslim?

“Apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu, hai Muhammad, tentang Aku, maka katakanlah bahwa sesungguhnya Aku ini dekat. Aku dapat mengabulkan permohonan orang yang berdoa padaKu jikalau ia telah memohonkan itu padaKu...”
(al-Baqarah: 186)


p.s. Jangan lupa untuk doakan untuk sekalian umat Islam, ya! ^^
~Wallahu a'lam~

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...