Buat duit online

Friday, June 25, 2010

Macam Bonggol Unta!

Assalammua'alikum...

Hmm... tak tahu nak kata apa sekarang ni... Tengok fesyen tudung sekarang ni semakin entah apa-apa. Apa agaknya erti bertudung pada mereka? Hanya sekadar fesyen? Hanya sekadar meletakkan cebisan kain di atas kepala?

Sabda Rasulullah s.a.w: "Ada dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya: Laki-laki yang tangan mereka menggenggam cambuk yang mirip ekor sapi untuk memukuli orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang dan berlenggak lenggok. Kepalanya bergoyang-goyang bak bonggol unta. Mereka itu tidak masuk syurga dan tidak pula mencium baunya. Padahal sesungguhnya bau syurga itu boleh tercium dari jarak sekian dan sekian." - hadith riwayat Muslim.

Rasulullah saw pernah bersabda dengan maksud, “Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat). Di atas kepala mereka (wanita) pula terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti... bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat.”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Ha, macam mana tu? Semua dah tercatat... si perempuan akan memakai "bonggol unta" di akhir zaman. Dan untuk mendapatkan bonggol unta tu, si pemakai perlu meletakkan rambut palsu di atas kepala @ sumbatkan tudung di dalam anak tudung supaya jelas kelihatan bonggolnya tu. Alasannya, dengan adanya sanggul tinggi tu, barulah tudung yang mereka pakai kelihatan terletak (tampak lebih kemaslah). Ye ke macam tu? Saya bertudung sudah lebih daripada 10 tahun... kemas je. Tak selekehpun tanpa bonggol-bonggol tu?


Persoalannya, "Adakah berbaloi untuk kita menjadi perempuan-perempuan yang terlaknat demi kelihatan 'kemas' dalam bertudung?" Istilah 'kemas dalam bertudung' itu sendiri banyak definisinya. Terpulang pada kita untuk mentafsirkannya. Bagi saya, memasang bonggol unta tinggi di atas kepala tidak kemas. Kelihatan macam kepala kita ada bisul besar yang dah berbulan tak surut (jangan marah, itu pandangan saya).

Kain tudung sepatutnya tak jarang, labuh menutup dada dan longgar (menyembunyikan apa yang patut tersembunyi). Jika dipinkan dengan baik, hasilnya juga akan baik, Si pemakai masih tetap kelihatan kemas tanpa bonggol itu. Dan satu lagi, kalau rasa nak lilit sakan tudung / selendang yang dipakai, gunalah tudung / selendang yang lebih besar / panjang agar penutup kepala itu masih lagi cukup besar untuk menutupi bahagian dada walaupun sudah dililit.

"...Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka..." (An-Nur : 31)

"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang-orang mukmin : Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal dan oleh kerananya mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab: 59).

Sesungguhnya Islam itu itu agama yamg mudah. Jadi, kenapa harus kita menyusahkan diri dengan melakukan perkara yang dilarang sehingga tergolong dalam kalangan orang yang rugi?ISLAM yang kita miliki sekarang mungkin warisan turun temurun, tapi IMAN perlu dicari sendiri. Tak salah untuk berfesyen, tapi perlukah menjadi hamba fesyen sampai yang dilarang nak diangkat, dijulang? Setiap manusia inginkan yang terbaik untuk diri sendiri, jadi pilihlah dengan baik agar pilihan yang dibuat sekarang akan menjadi saham di akhirat kelak...
Menutup aurat tidak pernah menjadi satu pilihan. Ia merupakan 1 kewajipan yang dituntut. Jadi tutuplah aurat anda... Bukankah wanita itu cantik? Dan kecantikan itu bukan untuk dikongsi dan dipertontonkan kepada sebarangan orang...

p.s. Terjumpa gambar ni di dalam http://tinta-nuraziemah.blogspot.com/2010/03/wanita-hati-hatilah.html. Amati perbezaannya dan tanya, "AKU YANG MANA YA?". Semoga bermanfaat! (klik pada gambar untuk gambaran yang lebih jelas)


0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...