Buat duit online

Saturday, August 13, 2011

Tangan yang terhulur...


"Orang yang bersifat kasihan, dikasihi oleh Yang Maha Mengasihani. Kasihanilah mereka di bumi nescaya yang di langit akan mengasihani kamu." - (HR Abu Daud & al-Tirmizi)

Lumrah manusia memang suka berbelanja. Belanja untuk pakaian, perapi diri, hiasan rumah, gadget & sebagainya. Duit gaji/elaun yang diterima setiap bulan kadang-kadang habis begitu saja. Lebih malang lagi, kadang-kadang duit kita sampai negatif bakinya (berhutang). Hutang kawan, hutang bank, hutang kad kredit... berbelanja dengan duit yang kita tak ada.

Tapi itu bukan masalahnya di sini. Cuba jawab, berapa banyak daripada bahagian gaji/elaun kita habis ke jalan sedekah? RM1 seminggu, atau RM1 setahun? Sedangkan harta kita yang sebenar-benarnya adalah yang disedekahkan, diinfakkan, dizakatkan, diwakafkan... bukan yang dibelanjakan. Maka tak hairanlah jika orang yang paling kaya di dunia boleh menjadi orang yang paling miskin di akhirat...

"Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda, tetapi kekayaan sebenar ialah kekayaan jiwa." (daripada Abu Hurairah r.a., HR al-Bukhari & Muslim)

Jangan tunggu kaya baru nak bersedekah. Kerana bersedekah tidak menuntut kita untu menjadi kaya @ miskin. Beri sekadar yang termampu, walau hanya dengan sebiji kurma. Bersedekahlah, walau hanya dengan senyuman. Perkara yang disedekahkan tidak penting (sekurang-kurangnya jatuh ke nombor 2) asalkan sumbernya halal , yang lebih penting ialah keikhlasan hati. Dan apabila kita bersedekah, jangan sesekali riak & usah sekali-kali mengungkit (dengan tujuan menunjuk-nunjuk) dengan apa yang diberi, atau pemberian itu hanya akan menjadi sia-sia.

"3 golongan yang tidak dipandang Allah pada hari kiamat; penderhaka ibu, penagih arak & orang yang suka menyebut permberiannya." (dariapada Abdullah b Umar, HR al-Hakim)

Yakin & percayalah bahawa hak orang lain tetap terletak di dalam setiap harta & kekayaan yang kita miliki, walau ia hadir dengan titik peluh kita sendiri... Maka hulurkan tangan kepada yang memerlukan, sebagai tanda kasih & cinta kita sesama manusia. Tapi ingat! jangan pernah mengharapkan balasan (duniawi)...

p.s. "Apabila seseorang itu mati terputuslah daripadanya amalan melainkan 3; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat 7 anak soleh yang mendoakannya." (daripada Abu Hurairah r.a., HR al-Tirmizi)

Wallahua'lam~~

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...