Buat duit online

Thursday, July 5, 2012

Laa illaha illallah... terimalah imanku!

Assalammualaikum...

Laa illaha illallah... tiada tuhan melainkan Allah. Indahnya kalimah tauhid ini hanya kepada mereka yang memahami dan mencintai. Namun sedarkah kita, bahawa sebenarnya terdapat syarat yang harus dipenuhi sebelum kecintaan itu diterima?

1. Mamahami makna Laa illaha illallah, baik dari segi nafi atau itsbat. - yakni menidakkan (nafi) ketuhanan yang selain dari Allah ta'ala dan menetapkan (itsbat) Allah taa'la sebagai satu-satunya sembahan dunia dan akhirat.

2. Yakin yang menafikan adanya syak. - keyakinan itu menjadi prasyarat kepada keimanan (tidak yakin maka tiadalah iman). Keyakinan sepenuh hati terhadap Laa illaha illallah akan menolak adanya syak (yang menidakkan adanya keraguan walaupun sedikit).

3. Ikhlas yang menidakkan syirik. - ikhlas mencintai Allah bererti menginginkan keredaan-Nya, memurnikan ibadah kepada-Nya, menjauhi larangan-Nya dan bersih dari segala perbuatan syirik.

4. Jujur yang menafikan dusta. - ringkasnya, hati haruslah seiring dengan lisan. Jangan menjadi orang munafik (yang berdusta secara batin), kerana munafik itu adalah musus Islam yang tersembunyi berbanding orang kafir (musuh yang nyata).

5. Cinta kepada Laa illaha illallah dan berbahagia dengannya. - ibadah itu ditegakkan atas rasa takut, harap dan cinta kepada Allah taa'la. Cinta yang bersifat wajib menuntut kita untuk mengerjakan suruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Manakala cinta yang bersifat sunat pula akan mendorong seseorang melakukan  perkara sunat yang dianjurkan.

6. Inqiyad yang menidakkan at-tark. - Perlulah kita mematuhi (inqiyad) segala suruhan-Nya tanpa berat hati dan tidak ragu meninggalkan larangan-Nya. Mematuhi Allah taa'la tanpa membangkang-Nya (at-tark) membuktikan keikhlasan kita dalam mencintai Laa illaha illallah.

7. Al-Qabuul yang menafikan ar-Radd. - Keperluan menerima kalimat tauhid (al-Qabuul) haruslah nyata secara hati dan lisan. perkara ini akan menghindari kita dripada menolakkya (al-Radd). Ingatlah, al-Qabul bakal membawa kita menuju keredaan Allah taa'la sekaligus akan menjauhkan kita daripada azab-Nya. Sesungguhnya Rabbmu tidak akn menzalimimu melainkan dirimu sendiri.


Itulah 7 syarat diterimanya tauhid yang dianalisis dan dikumpulkan dari al-Quran dan as-Sunnah seperti yang ditulis oleh Ibrahim b asy-Syaikh Shalih b Ahmad al-Khuraishi di dalam kitabnya yang berjudul, At-Tanbiihaat al-Mukhtasharah Syarh al-Waajibat al-Mutahattimat al-Ma'rifah 'alaa Kulli Muslim wa Muslimah (Hal-hal yang wajib diketahui setiap muslim).
Wallahu a'lam...

p.s.Bersamalah kita berusaha untuk memenuhinya, insya Allah... semoga iman kita diterima. Semoga bermanfaat...

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...