Buat duit online

Friday, August 12, 2011

Bulan yang tak didendang...


"Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa" (2:183)

Alhamdulillah, Ramadhan sudah masuk ke hari yang ke-13. Syukur pada peluang yang diberi hingga ke hari ini... ibadah puasa masih dapat disempurnakan tanpa cela... Alhamdulillah!

Bulan yang tak didendang...

Mungkin ramai yang tahu, tapi tak ramai yang sedar akan keadaan kita sekarang. Kedatangan Ramadhan bagaikan datangnya bulan-bulan biasa yang lain... tak didendangkan, hambar. Yang kelakarnya, bulan Syawal yang masih sebatu didepan telahpun diraikan terlebih dahulu. Buktinya?? Buka saja radio, dengar lagu-lagu yang dimainkan... Lagu bertemakan Ramadhankah yang bakal didengari atau lagu-lagu raya? Semalam saya ke Kuantan Parade, lagu-lagu raya cukup rancak dimainkan. Lepas satu, satu. Haish... kenapa tak diselang-selikan dengan lagu-lagu tentang puasa ke, solat tarawih ke... atau mungkin peringatan-peringatan yang bermanfaat. Kalau 2,3 hari lagi nak raya tu, lainlah ceritanya... bulan penuhpun belum lagi (Sabar je la... T_T)

Cuba lihat aktiviti kita selepas berbuka puasa...

** Ramai yang berbondong-bondong ke pasaraya untuk membeli baju raya, bekalan kuih raya, hiasan rumah & sebagainya. Alasannya, takut pilihan akan menjadi terhad jika beli lambat-lambat. Beli -belah waktu siang? Hish... tak naklah. Takut 'tersejat' agaknya. Maklumlah, Malaysiakan panas...

** Tak kurang juga pada mereka yang 'tersidai' di rumah selepas berbuka. Perut senak, katanya. Tak boleh nak solat terus, takut termuntah ketika sujud nanti. Maklumlah, makan banyak sangat. Dah pancit... Maknanya lepas berbuka, jadi macam ular sawa kenyanglah... melingkar je.

** Kalau dah solat Maghribpun, nak melangkahkan kaki untuk ke masjid, jauh sekali. Maklumlah, siang tadi puasa, pagi tak sahur pula, tengahari habis 1 bandar di ronda... menjelang malam, sudah 'melepek'. Kepenatan katanya.

Berapa ramai saja yang berjaya meguatkan diri untuk bertarawih di masjid/surau. Haish... manusia, manusia. Kalau bulan lain, mungkin mereka akan salahkan syaitan kerana menggoda. Ni dalam Ramadhan, siapa pula yang nak disalahkan? Nafsu? (Kenapa tak salahkan diri sendiri saja...). Orang yang proaktif akan sentiasa mencari jalan, bukan alasan.

Ataupun sekurang-kurangnya bertarawihlah di rumah, berjemaah dengan keluarga ke, buat sendiri ke... Tak tahu nak solat sendiri? Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan... kalau duit boleh habis ratus-ratus ringgit untuk beli baju raya, puluh-puluh ringgit belanja di bazar, takkan tak boleh keluar RM 5-6 untuk beli buku panduan solat terawih?

Memang tiket ke syurga tiada had, tapi ia juga tidak murah. Lagipun... Helllloooo....??!! Ramadhan ini hanya untuk berpuasa saja ke????

p.s. Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa lupa bahwa ia sedang berpuasa, sehingga ia makan atau minum, maka hendaklah ia meneruskan puasanya, kerana sesungguhnya ia telah diberi makan dan minum oleh Allah. (H.R. Abu Hurairah ra. - Shahih Muslim No.1952)

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...