Buat duit online

Saturday, August 20, 2011

Berpantang maut...

Nabi Muhammad saw., bersabda, "Perbanyaklah mengingat pemutus segala kenikmatan duniawi (kematian)."

Kata seorang sahabat saya, "Malang tidak berbau, mujur tidak berbunyi..."
Siapa sangka perjalanan yang awalnya lancar & tenang akan berakhir dengan tragedi? Maha suci Allah yang bijak mengatur & mencatur segalanya. Sesungguhnya dengan nama-Mu ya Allah, aku redha…

Kami dalam perjalanan pulang dari UIAM Kuantan, sejurus saja habis praktikal di Klinik Pendengaran UIAM pada hari Jumaat lepas (19/08/11). Segalanya baik, sekurang-kurangnya lancar sehinggalah susur keluar Lebuhraya Chenor. Sampai di kawasan Jengka 19 (lebih kurang 4.30 ptg), ketika menghampiri sebuah lori pasir 10 tayar (dari arah bertentangan), tiba-tiba saja tayar depan (bawah pemandu) lori itu tercabut... lantas menuju laju ke arah kami. Masya Allah, jalan yang sempit & jarak antara lori & kereta yang sudah terlalu dekat (dalam 5-6 m) membuatkan mustahil bagi saya untuk mengelak tayar yang bergolek laju, masuk ke jalan kami.


Saya cuma sempat brek & menghimpit sedikit ke tengah jalan dengan harapan tayar itu akan terus terpesong ke kiri bahu jalan serta tidak akan melanggar kami. Tapi adalah mustahil bagi saya untuk mengelak kedua-duanya sekali (lori & tayar yang tercabut tu)... Maka, innalillahi wainna ilaihi roji'un. Gang!!! Hentakan kuat membuatkan kereta terhenti serta-merta. Tayar itu menghentam bahagian depan kiri kereta. Allahuakbar!! Saya tersentak. Saya toleh ke arah kawan yang duduk di sebelah, dia ok, saya ok. Enjin masih hidup, tapi gear jam terus. Saya melangkah keluar ke depan kereta, subhanallah! Habis terbarai semua, bumper tercabut, kemek... Saya berjalan ke arah lori yang berjaya diparkir ke bahu jalan, pemandunya baru selesai membuat panggilan telefon.


Syukur Alhamdulillah… Ramai penduduk kampung yang datang membantu. Setelah mengambil gambar, mereka menolak kereta ke tepi kerana mengganggu lalu lintas. Polis dari Maran... lambat sangat sampainya.

“... (Mereka berdoa): "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu).” (al-A’raaf:126)

Allah berfirman: "Wahai orang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam." (Ali Imran, 3 : 102)

Berpantang maut sebelum ajal…

Saya bersyukur kerana kami berdua terselamat, tidak ada sebarang lebam & calarpun. Saya cuma terbayangkan, kalaulah tayar tadi menuju terus ke arah kami, dalam keadaannya yang laju, tidak mustahil untuknya memanjat naik ke atas bumper & memecahkan cermin depan kereta. Kalau itu terjadi, masya Allah... sesungguhnya aku berserah saja pada Kau, ya Allah!

Walau kita di mulut harimau sekalipun, walau kita sudah patah riuk sekalipun, kalau Allah kata ajal kita belum tiba, maka pasti kita akan terus bernafas (insya Allah). Sedangkan jika kita berada di tempat yang paling selamat sekalipun, mahupun menyorok dalam peti besi (kerana takut mati), kalau Allah kata ajal kita sudah tiba, maut pasti tidak akan gagal menjenguk kita. Maka sesungguhnya ya Allah, aku bersyukur pada kesempatan yang Kau masih beri.

“Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.” (az-Zumar:39)

p.s. Dapat juga merasa buka puasa dibalai polis (azan Maghrib berkumandang masa tengah buat laporan polis). Dan jangan lupa pakai tali pinggang keledar ya, memang sangat, sangat, saaaaangat... berguna (tak dapat bayang keadaan kami kalau tak pakai tali pinggang keledar tu)...

wallahua'lam~~

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...