Buat duit online

Saturday, January 22, 2011

Kebergantungan...

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam)... (al-Imran,3:103)

Bergantung pada tali Allah... insya Allah takkan sesat. Akan sentiasa terikat, takkan terhambat dek kencang angin walau yang maha kuat.

Minggu lepas adalah antara minggu yang paliiiingg sibuk rasanya. Assignment dah dekat dengan due, pembentangan berderet-deret. Rancangan untuk balik ke rumah terpaksa ditunda. Tapi... bila telefon adik, dia cakap... "Seboleh-bolehnya abah nak kau balik." "Tapi aku sibuk la minggu ni...", saya jawab. Lepas letak telefon, saya fikir balik. Abah sanggup berhabis dalam memberikan yang terbaik buat anak-anaknya. Setiap 1 dari kami, semuanya dilayan dengan adil. Abah berusaha keras untuk menyediakan keperluan kami - hinggakan masa untuk dirinya sendiri sangat terbatas. Ketika memilih, abah tak pernah pentingkan diri sendiri! Kenapa saya harus pentingkan diri di saat perlunya membuat pilihan?! Tiba-tiba hati jadi sayu... (Sayang abah!) Walaupun praktikal di awal pagi Isnin, saya nekad untuk balik lepas exam petang Jumaat. Biarlah balik sekejappun, biarlah semua kerja yang melonggok tu dulu. (Kalau diturutkan memang takkan habis!).

Khamis sebelumnya, saya tempah tiket untuk balik Jumaat. Hish! Ingatkan exam berjam-jam, rupa-rupanya 1 jam saja. Tamat exam, rancangan diubah. Tiket pukul 6 perlu ditukar kepada pukul 5 - supaya tiba sebelum Maghrib. Tapi, keluar dari kampuspun dah pukul 4 lebih. Nak tukar tiket lagi, nak solat Asar lagi... Hati terdetik, "Sempat ke?" Ya Allah, permudahkan semua...

Banyak pula halnya bila nak cepat ni... Terlepas simpang la, macam-macam! Rasa nak marah, tapi sabar, sabar! Sampai terminal dah 4.30, dan kaunter penuh!! (Alamak..!) "Tak pe, tak pe.", bisik hati. "Apa-apapun solat dulu!". Selesai solat saya terus ke kaunter, dan bas pukul 5 masih ada tempat kosong. Bila pergi dekat bas, orang dah mula naik tapi, saya pergi beli air sekejap. Datang semula, driver kata bas dah penuh. Aik? Saya jadi keliru, baspun pergi. Yang peliknya... Saya tak rasa kecewa sangat. Hati berkata, "Tak apa, dah usaha. Tak ada rezeki."

Saya pergi beli makanan (kononnya sementara tunggu bas pukul 6 tu). Tapi, kemudian sampai 1 bas berlabel "Temerloh". Aik? Tadi bas mana? Hehe... Rupa-rupanya saya tak terlepas bas!!

Percaya atau tidak, semuanya berlaku dalam masa 1/2 jam & saya dapat naik bas pukul 5! Nikmatnya bila kita sentiasa mendahulukan yang wajib, berkat. Yang mustahilpun jadi nyata. Saya dah usaha selayaknya, saya doa semampunya, saya tawakal sebaiknya, saya tunaikan yang hak - Kerana itu, tika saya rasa gagal (ditinggal bas), saya tak sedih. Hati terpujuk sendiri. Dan Allah itu maha adil... penunai doa. Kebergantungan pada tali Allah yang sentiasa "terjuntai" bagi semua, tak pernah merugikan.


p.s. moga amalanku & amalanmu sentiasa diterima-Nya... (Amin.)
~Wallahu 'alam~

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...