Buat duit online

Tuesday, December 7, 2010

Ma'al Hijrah... 1432H

Assalammua’laikum... salam sejahtera, salam Ma’al Hijrah 1432.

Hijri (Hijrah) merupakan tahun kalendar Islam. Bezanya dengan tahun Masihi? Masihi dikira berdasarkan pengelilingan matahari oleh bumi manakala Hijri pula berdasarkan pengelilingan bumi oleh bulan.

Allah swt telah mengilhamkan idea perlaksanaan tahun Hijri kepada Saidina Umar a.s. Terdapat 2 peristiwa yang diriwayatkan yang membawa kepada perlaksanaan tahun Hijri ini – seperti yang diceritakan oleh Ustaz Khairuddin dalam Al-Khulliyyah (TV3) edisi khas Ma’al Hijrah 1432.

1—Saidina Umar a.s mendapat sepucuk surat tentang laporan kewangan daripada salah seorang gabenornya di salah satu wilayah Islam. Di atas surat tersebut tercatat perkataan “Sya’ban”. Jadi khalifah itu tidak tahu Sya’ban tersebut merujuk kepada Sya’ban yang mana (sebelum terciptanya tahun Hijri, hanya tarikh & bulan sahaja yang digunakan).

2—Saidina Umar a.s mendapat aduan daripada salah seorang gabenornya di salah satu wilayah Islam yang mana beliau tidak mengentahui surat daripada khalifah tersebut sudah berapa lama (maklumlah, system pos dulu bukan macam sekarang, berbulan-bulan @ mungkin bertahun-tahun baru sampai).

Selepas Saidina Umar a.s tampil dengan idea tentang perlaksanaan tahun Islam ini, muncul pula pelbagai pendapat mengenai peristiwa yang perlu diambil sebagai titik perkiraan tahun Hijri ini. Ada yang kata…

>>Tarikh kelahiran nabi perlu menjadi permulaannya.

>>>>Tarikh kebangkitan nabi perlu menjadi permulaannya.

3) >>Tarikh penghijrahan nabi perlu menjadi permulaannya.

>>Tarikh kewafatan nabi perlu menjadi permulaannya.


Akhirnya, Saidina Umar a.s mengambil keputusan untuk menjadikan tarikh penghijrahan Nabi saw sebagai titik permulaan perkiraan tahun Hijri. Beliau berpendapat, hijrah (bermaksud perpindahan) adalah peristiwa terpenting dalam sejarah Islam kerana umat Islam Mekah (Muhajirin) bukan sekadar berpindah untuk kelangsungan hidup, tetapi juga sebagai alfirarul biddin (lari dengan membawa agama). Hijrah yang dilakukan oleh kaum Muhajirin ini disambut baik oleh kaum Ansar (penduduk Madinah yang meraikan ketibaan Muhajirin & menyediakan perlindungan serta keperluan Muhajirin).

Menurut Ustaz Khairuddin lagi, membaca doa awal & akhir tahun tidak tergolong dalam sunah nabi kerana penggunaan tahun Hijri ini dilaksanakan kira-kira 7 tahun selepas Nabi saw wafat. Amalan ini datang kemudian, iaitu selepas zaman sahabat & Khulafa ar-Rasyidin. Walau bagaimanapun, orang yang berdoa ini disukai Allah swt. Maka tak salah untuk kita berbuat demikian. Cuma janganlah meletakkan hukum padanya sesuka hati (main letak je wajib la; tak buat berdosa la).

Tentang amalan bacaan surah ya siin 3x pula, Ustaz Khairuddin menerangkan, Nabi saw tak pernah buat & tiada hadis mengenainya. Ia cuma amalan masyarakat Asia Tenggara.

p.s. Tiada lagi Hijrah (berpindah dari 1 tempat ke tempat lain) selepas pembukaan kota Mekah, yang tinggal adalah jihad - perjuangan mempertahankan Mekah. Tapi, Hirah bagi membezakan yang hak & yang batil perlu sentiasa dilakukan agar Islam tetap di hati.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...