Buat duit online

Wednesday, December 22, 2010

Buat salah?! Jangan malu...!

Salamua'laik... Selawat dan salam ke atas junjungan mulia, penghulu umat manusia, penyebar wahyu Allah swt yang tiada duanya... Muhammad saw, pesuruh dah kekasih-Nya.

Tersenyum sumbing tengah hari tadi... kenapa? Hmm... kira-kira lepas waktu Zuhur tadi di masjid kampus, seorang daripada sahabat saya bertanya, "Kau bangga tak dengan kesilapan yang pernah kau buat?". Terkejut juga mendengarkan soalan "membunuh" yang diberi, rasa lucupun ada.

"Bangga? Tak kot. Tapi taklah macam... rasa malu.", jawab saya (lebih kuranglah...).

Haa? Kenapa saya tak rasa malu? Hmm... Bagi saya, kesilapan dan kesalahan (mistakes)adalah salah pelajaran yang baik. Saya pasti, anda juga begitu. Melalui kesilapan, kita akan menjadi lebih matang... lebih banyak berfikir sebelum bercakap / bertindak. Betulkan?

Ataupun mungkin kesalahan yang kita telah buat adalah untuk pengajaran orang lain. Ertinya, bila kita tahu yang perbuatan tersebut salah, kita akan berkongsi / melarang orang lain daripada melakukan kesalahan yang sama. Walaupun kadang-kadang manusia ini memerlukan lebih daripada kata-kata untuk berhenti daripada melakukan sesuatu... maksudnya, kita perlu melakukan kesilapan itu sendiri sebelum mengambil pengajaran daripadanya.

Contohnya, ketika saya di dapur suatu masa dulu (3/ 4 tahun lepas kot...). Adik saya yang masa itu berumur 5 / 6 tahun terlalu ingin untuk tahu tentang keadaan kek yang sedang masak di dalam oven. Sudah terang lagi bersuluh larangan saya kepadanya, "Zira... tengok boleh, tapi oven tu jangan usik... panas." "Ha...", jawabnya. Tapi dalam angguk-angguk kepala tu, tangan usik juga (walaupun dah tahu oven tu panas!). Hmmm... apa lagi? Melekatlah 10 jari dia pada oven tu. Menangis? Jangan katalah... melalak lagi ada. Tapi yang bagusnya, selepas itu Zira menjadi lebih berhati-hati ketika mengintai kek di dalam oven...

Nampakkan? Kesilapan / kesalahan adalah pengalaman... dan bagi mereka yang mengambil berat & iktibar daripada setiap salah dan silap yang telah dilakukan, pasti akan belajar sesuatu. Jadi, siapa kata melakukan kesilapan 1 perkara yang memalukan? "Guru terbaik anda ialah kesalahan terakhir anda." (Your best teacher is your last mistake), kata Ralph Nader.

Kenapa kesalahan terakhir? Bukan semua kesalahan yang telah kita buat? (Ha... fikir, fikir!)Hmm... Pendapat saya? Setiap kali kita buat salah (dan minta maaf kalau melibatkan orang lain); kemudian kita ambil iktibar, berikrar takkan ulang lagi (seboleh-bolehnya la...); itu ertinya kita telah menyesal dan mengambil kesilapan tadi sebagai pengajaran, pengalaman yang mendewasakan diri. Mungkin boleh dianalogikan seperti taubat nasuha yang membasuh dosa besar... bersih! Jadi, setiap kesalahan baru yang dibuat (yang tak pernah dibuat sebelum ni) merupakan yang pertama & terakhir setiap kalinya.

Jadi, bila saja melakukan kesalahan kelak... jangan rasa malu! Tapi, jangan pula rasa bangga... Sebaliknya, ambillah iktibar, manfaatkan kesilapan lalu untuk menjadi insan yang lebih cemerlang, lebih bijak, lebih baik dari semalam... Ingat!! Jangan rasa rendah diri dangan kesalahan / kesilapan yang telah dibuat kerana ia mungkin berlaku pada kita sebagai peringatan bagi yang lain.

p.s. Orang yang mengulangi kesalahan yang sama adalah orang yang tak belajar apa-apa daripada kesalahan sebelumnya (maka dia perlu berasa malu!) Wallahu a'lam~

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...