Buat duit online

Friday, December 31, 2010

Anak baik...

Assalammualaikum...

"Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibubapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Uff" ("Ahh"), dan janganlah engkau menengking (dan/atau) menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)." (al-Isra,17:23)

Aku? Cuma insan biasa.
Sejarahku dimulakan oleh mak dan abah.
Syukur pada-Mu, ya Allah!
Yang memberikan sebaik-baik manusia...
Anugerah-Mu padaku yang paling besar... mak dan abah.

Senakal-nakal aku...
Kalau mak dan abah marah,
Aku akan diam.
Kepala kutundukkan tanda hormat,
Walau mukaku akan kelat,
Namun bantahanku terhad.
Diamku tanda taat,
Kerana aku tahu,
Amarahnya mendidik,
Tegurannya kasih sayang.

Semalas-malas aku,
Kalau mak dan abah suruh,
Aku akan buat,
Agenda peribadi kuketepikan ketika itu.
Kerana aku tahu,
Suruhannya baik,
Permintaanya berpatutan,
Dan kerana mereka sayangkan aku,
Mereka meminta aku membantu.
Mak dan abah bagaikan penjaga syurga,
Mentaati mereka insya Allah terjamin di Sana.

Sedegil-degil aku,
Kalau mak dan abah larang,
Aku akan ikut.
Sudah pasti ku pujuk rayu dahulu,
Dan jika ditolak,
Hatiku pasti akan akhirnya merajuk,
Namun aku tak berani membantah.
Kerana aku tahu,
Masinnya garam itu awal terasa di lidah mereka.
Larangannya bersebab,
Alasannya munasabah.

Semarah-marah aku,
Kalau mak dan abah tanya,
Aku akan jawab.
Nada ku rendahkan,
Ketidakpuasan hati kutepikan.
Kerana aku tahu,
Meninggikan suara ertinya derhaka,
Dan derhaka balasannya neraka!

Segarang-garang aku,
Kalau mak dan abah minta jaga adik,
Aku akan taat,
Walaupun ketika itu aku nak keluar dengan teman,
Sanggup aku tangguhkan,
Kerana kepentingan jatuh pada keluarga,
Yang susah senangnya bersama,
Tanggungjawab diberi aku pegang,
Kerana muslimin sejati harus amanah.
Makan minum mereka aku jaga,
Agar adik-adik melihatku sebagai contoh terbaik,
Yang cuba untuk jadi anak baik.

Atas nama cinta aku tercipta,
Atas nama masa aku dewasa,
Atas nama zuriat aku dipelihara,
Atas nama ilmu aku berjaya.

Kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku sewaktu kecilku, ya Rab!
Lindungilah mereka sebagaimana mereka melindungiku sewaktu kecilku, ya Rab!
Bahagiakan mereka sebagaimana mereka membahagiakanku sewaktu kecilku, ya Rab!
Moga dapat ku menjaga mereka sebagaimana mereka menjaga ku sewaktu kecil...
Malahan.... Semoga lebih baik lagi... amin~~
Wallahu 'alam~

Friday, December 24, 2010

Nikmat Tuhanmu yang mana...

Assalamummua'laikum...

Apa yang ada di langit & apa yang ada di bumi sentiasa bertasbih kepada Allah. Maharaja yang Maha Suci, yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana...

Sudah lumrah manusia untuk sentiasa mahu, dan mahu lagi... dan lagi... dan lagi...
Sudah lumrah manusia untuk sentiasa merasakan nikmat yang diperoleh tidak pernah cukup.
Sudah lumrah manusia untuk sentiasa merasakan dirinya yang paling hebat...

Tapi...
Sudah lumrah manusia juga untuk sentiasa mencari Tuhan...
Walaupun dia seorang pagan, atau seorang yang beragama moden seperti Scientology... pasti terselit juga di dalam hatinya hakikat kewujudan Tuhan... mencari-cari tanda keberadaaan-Nya. Apa lagi yang dicari? Bukankah sudah jelas semuanya di dalam al-Quran? Bacalah al-Quran, fahami tafsirnya, terjemahannya... kemudian lihat dan fahamilah alam semesta & bandingkan dengan isi kandungan al-Quran. Tiada 1 pun isinya yang bercanggah, kandungannya luar biasa! Maka, adakah ia karangan manusia? Saya berani kerat jari kalau ada yang bercanggah! kerana Allah swt telah menyampaikan semuanya di dalam mukjizat-Nya kepada Nabi Muhammad saw, al-Quran yang satu. Kita cuma perlu berfikir!

<-- [Cat's eye nebula dari jenis Planetery nebulae]

Planet dan bintang yang "terapung-apung" di angkasa. (al-Hijri, 15:16)
Bumi yang terbentang, langit yang tak pernah jatuh... (an-Nahl,16:3)
Gunung-ganang... tumbuhan yang membesar pada perkiraan tertentu. (al-Hijri,15:19)
Kitaran malam dan siang. (al-Hadid, 57:6)
Bukti kelahiran, perkembangan dan kematian manusia itu sendiri... (al-Hijr, 15:23)

Mahu lagi???
Baca sendiri.... al-Baqaarah, 2:164; al-Hijri, 15:16-28 ; an-Nahl, 16:3-21 ; ar-Rahman, 55 (dan banyak lagi!)

Atau adakah anda percaya semuanya datang tiba-tiba seperti yang dikatakan di dalam abiogenesis? - ilmu yang mengatakan semua benda hidup datangnya daripada benda bukan hidup, melalui proses semulajadi... Ya! secara semulajadi, secara spontan... tiba-tiba! (karut.. karut!)

Secara logiknya...
Adakah sambal tumis anda di dapur terjadi dengan sendirinya?
Adakah rumah anda terbina dengan sendirinya?
Adakah kerja sekolah anda siap dengan sendirinya?
Oo... tak apa, letak saja semua bahan di dapur... nanti siaplah sambal tu.
Nak bina rumah? Oo... tak payah susah-susah. Nanti rumah tu buat dirinya sendiri... (??)

Bukankah bunyinya saaaaaaangat.... mengarut? (betul tak?)
Semuanya tak tercipta sendiri... takkan pernah!!

Inilah jadinya bila manusia merasakan dirinya terlalu hebat... perkasa, bijak. Nikmat yang diberi Tuhan dinafikan lantas dikatanya tercipta sendiri. (hish...) Nak kata kurang bijak, belajar tinggi-tinggi... tapi bila dah pandai, terus tak ingat Tuhan. Beringatlah sebelum semua nikmat ini Allah tarik semula. Seperti mana JPA/MARA/PTPTN akan menarik semula tajaan/pinjaman mereka daripada pelajar yang tak tahu bersyukur (yang tak bersungguh belajar & tak skor la...), seperti itu juga Allah akan menarik nikmat-Nya kelak. Jangan sampai tu terjadi...

Bulan, bintang, matahari, bumi, langit... dan segala yang ada di antaranya... Semuanya nikmat Allah yang Maha Pencipta! Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? (ar-Rahman,55).

p.s. Kalaulah Teori Evolusi yang telah dibawa oleh saintis Charles Darwin itu 1 kebenaran, kenapa agaknya proses evolusi itu sudah tidak berlaku sekarang? Salah satunya, ikan paus dikatakan ber"evolusi" daripada beruang yang cuba belajar berenang. Kalau betul, kenapa sekarang ikan paus tak ber"evolusi" menjadi sesuatu yang lain pula? (paus yang cuba terbang ke...). Kenapa "proses" itu sekadar "terhenti" di situ? Wallahu a'lam~

Wednesday, December 22, 2010

Buat salah?! Jangan malu...!

Salamua'laik... Selawat dan salam ke atas junjungan mulia, penghulu umat manusia, penyebar wahyu Allah swt yang tiada duanya... Muhammad saw, pesuruh dah kekasih-Nya.

Tersenyum sumbing tengah hari tadi... kenapa? Hmm... kira-kira lepas waktu Zuhur tadi di masjid kampus, seorang daripada sahabat saya bertanya, "Kau bangga tak dengan kesilapan yang pernah kau buat?". Terkejut juga mendengarkan soalan "membunuh" yang diberi, rasa lucupun ada.

"Bangga? Tak kot. Tapi taklah macam... rasa malu.", jawab saya (lebih kuranglah...).

Haa? Kenapa saya tak rasa malu? Hmm... Bagi saya, kesilapan dan kesalahan (mistakes)adalah salah pelajaran yang baik. Saya pasti, anda juga begitu. Melalui kesilapan, kita akan menjadi lebih matang... lebih banyak berfikir sebelum bercakap / bertindak. Betulkan?

Ataupun mungkin kesalahan yang kita telah buat adalah untuk pengajaran orang lain. Ertinya, bila kita tahu yang perbuatan tersebut salah, kita akan berkongsi / melarang orang lain daripada melakukan kesalahan yang sama. Walaupun kadang-kadang manusia ini memerlukan lebih daripada kata-kata untuk berhenti daripada melakukan sesuatu... maksudnya, kita perlu melakukan kesilapan itu sendiri sebelum mengambil pengajaran daripadanya.

Contohnya, ketika saya di dapur suatu masa dulu (3/ 4 tahun lepas kot...). Adik saya yang masa itu berumur 5 / 6 tahun terlalu ingin untuk tahu tentang keadaan kek yang sedang masak di dalam oven. Sudah terang lagi bersuluh larangan saya kepadanya, "Zira... tengok boleh, tapi oven tu jangan usik... panas." "Ha...", jawabnya. Tapi dalam angguk-angguk kepala tu, tangan usik juga (walaupun dah tahu oven tu panas!). Hmmm... apa lagi? Melekatlah 10 jari dia pada oven tu. Menangis? Jangan katalah... melalak lagi ada. Tapi yang bagusnya, selepas itu Zira menjadi lebih berhati-hati ketika mengintai kek di dalam oven...

Nampakkan? Kesilapan / kesalahan adalah pengalaman... dan bagi mereka yang mengambil berat & iktibar daripada setiap salah dan silap yang telah dilakukan, pasti akan belajar sesuatu. Jadi, siapa kata melakukan kesilapan 1 perkara yang memalukan? "Guru terbaik anda ialah kesalahan terakhir anda." (Your best teacher is your last mistake), kata Ralph Nader.

Kenapa kesalahan terakhir? Bukan semua kesalahan yang telah kita buat? (Ha... fikir, fikir!)Hmm... Pendapat saya? Setiap kali kita buat salah (dan minta maaf kalau melibatkan orang lain); kemudian kita ambil iktibar, berikrar takkan ulang lagi (seboleh-bolehnya la...); itu ertinya kita telah menyesal dan mengambil kesilapan tadi sebagai pengajaran, pengalaman yang mendewasakan diri. Mungkin boleh dianalogikan seperti taubat nasuha yang membasuh dosa besar... bersih! Jadi, setiap kesalahan baru yang dibuat (yang tak pernah dibuat sebelum ni) merupakan yang pertama & terakhir setiap kalinya.

Jadi, bila saja melakukan kesalahan kelak... jangan rasa malu! Tapi, jangan pula rasa bangga... Sebaliknya, ambillah iktibar, manfaatkan kesilapan lalu untuk menjadi insan yang lebih cemerlang, lebih bijak, lebih baik dari semalam... Ingat!! Jangan rasa rendah diri dangan kesalahan / kesilapan yang telah dibuat kerana ia mungkin berlaku pada kita sebagai peringatan bagi yang lain.

p.s. Orang yang mengulangi kesalahan yang sama adalah orang yang tak belajar apa-apa daripada kesalahan sebelumnya (maka dia perlu berasa malu!) Wallahu a'lam~

Friday, December 17, 2010

Hidup? Bagaikan strawberi...

Assalammua'laikum...
Salam keberkatan dalam setiap pergolakkan. Disebalik rerintik hujan yang berderai jatuh ke bumi, pasti akan datang sinar mentari untuk menyinari setiap ciptaan tuhan.

Merenung pada masa yang telah berlalu...
Banyak kehilangan, banyak peningkatan.
Ada yang kata hidup bagaikan roda, sekejap di atas sekejap di bawah.
Ada yang kata hidup bagaikan kata-kata, ada yang manis dan ada yang pahit.

Bagi saya? Hidup bagaikan strawberi...
Ya, buah strawberi.
Warnanya menarik perhatian... merahnya menawan.
Bentuknya artistik... bagaikan tanda cinta (heart).
Sifatnya simbolik... ikonik.
Namun, rasanya?
Secantik-cantik strawberi & walaupun masak ranum, enaknya belum tentu.

Begitu juga dengan hidup...
Corak kehidupan ditentukan oleh pencoraknya sendiri... iaitu kita.
Allah memberi kita peluang untuk melukis masa depan.
Diciptakan hidup sebagai sesuatu yang abstrak... banyak pilihan, soalan dan persimpangan.
Sama seperti strawberi yang cantik tapi tak menjanjikan rasa yang sedap; secantik-cantik pilihan yang dibuat juga, tak semestinya merupakan sebaik-baik keputusan (nampak perkaitannya?).
Dan seburuk-buruk perkara yang berlaku pada kita, tak semestinya memudaratkan. Kerana disebalik setiap keputusan/pilihan yang diambil hatta di dalam setiap rancangan yang dibuat sekalipun, tersirat 1 kuasa yang mampu mengubah perancangan/pilihan kita. Itulah namanya takdir Allah... Kita merancang, Allah juga merancang dan sebaik-baik rancangan adalah milik-Nya. Dalam erti kata lain, jika suratan takdir bertentangan dengan kehendak, maka redhalah... itu tanda orang beriman.

"... boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, & boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui." (Al Baqarah, 2:216)

Bila saja berasa diri diuji dengan ujian yang berat... maka janganlah mengalah.
Kita mungkin akan jatuh dan tersungkur, tapi gunakanlah kudrat yang tersisa untuk bangkit semula...
Kerana hidup adalah subjektif, ia adalah perlumbaan... tiada ruang untuk yang lemah; ia adalah gunung yang tinggi... harus didaki ke puncak jaya; ia adalah lautan dalam... tampak tenang tapi penuh gelora. Belajarlah dari setiap pengalaman, ambillah setiap nasihat, luangkan masa untuk renung kembali setiap plot kehidupan.

Kerana hidup bagaikan strawberi...
Walaupun masam, tetap dikaitkan dengan kasih sayang.
Dan dengan sedikit ramuan, strawberi boleh menjadi pencuci mulut yang paling enak...
Hidup juga begitu.
Walaupun pahit, kadang-kadang yang pahit itulah yang paling bererti.
Dan dengan sedikit ramuan, hidup yang mungkin dianggap sebagai tidak indah itu... akan bertukar menjadi 1 kehidupan yang paling membahagiakan. Yang penting adalah keyakinan, kesabaran dan usaha serta doa.
Percayalah bahawa Allah itu maha adil... dan nikmatnya berasa di mana - mana sahaja.

Tuesday, December 7, 2010

Ma'al Hijrah... 1432H

Assalammua’laikum... salam sejahtera, salam Ma’al Hijrah 1432.

Hijri (Hijrah) merupakan tahun kalendar Islam. Bezanya dengan tahun Masihi? Masihi dikira berdasarkan pengelilingan matahari oleh bumi manakala Hijri pula berdasarkan pengelilingan bumi oleh bulan.

Allah swt telah mengilhamkan idea perlaksanaan tahun Hijri kepada Saidina Umar a.s. Terdapat 2 peristiwa yang diriwayatkan yang membawa kepada perlaksanaan tahun Hijri ini – seperti yang diceritakan oleh Ustaz Khairuddin dalam Al-Khulliyyah (TV3) edisi khas Ma’al Hijrah 1432.

1—Saidina Umar a.s mendapat sepucuk surat tentang laporan kewangan daripada salah seorang gabenornya di salah satu wilayah Islam. Di atas surat tersebut tercatat perkataan “Sya’ban”. Jadi khalifah itu tidak tahu Sya’ban tersebut merujuk kepada Sya’ban yang mana (sebelum terciptanya tahun Hijri, hanya tarikh & bulan sahaja yang digunakan).

2—Saidina Umar a.s mendapat aduan daripada salah seorang gabenornya di salah satu wilayah Islam yang mana beliau tidak mengentahui surat daripada khalifah tersebut sudah berapa lama (maklumlah, system pos dulu bukan macam sekarang, berbulan-bulan @ mungkin bertahun-tahun baru sampai).

Selepas Saidina Umar a.s tampil dengan idea tentang perlaksanaan tahun Islam ini, muncul pula pelbagai pendapat mengenai peristiwa yang perlu diambil sebagai titik perkiraan tahun Hijri ini. Ada yang kata…

>>Tarikh kelahiran nabi perlu menjadi permulaannya.

>>>>Tarikh kebangkitan nabi perlu menjadi permulaannya.

3) >>Tarikh penghijrahan nabi perlu menjadi permulaannya.

>>Tarikh kewafatan nabi perlu menjadi permulaannya.


Akhirnya, Saidina Umar a.s mengambil keputusan untuk menjadikan tarikh penghijrahan Nabi saw sebagai titik permulaan perkiraan tahun Hijri. Beliau berpendapat, hijrah (bermaksud perpindahan) adalah peristiwa terpenting dalam sejarah Islam kerana umat Islam Mekah (Muhajirin) bukan sekadar berpindah untuk kelangsungan hidup, tetapi juga sebagai alfirarul biddin (lari dengan membawa agama). Hijrah yang dilakukan oleh kaum Muhajirin ini disambut baik oleh kaum Ansar (penduduk Madinah yang meraikan ketibaan Muhajirin & menyediakan perlindungan serta keperluan Muhajirin).

Menurut Ustaz Khairuddin lagi, membaca doa awal & akhir tahun tidak tergolong dalam sunah nabi kerana penggunaan tahun Hijri ini dilaksanakan kira-kira 7 tahun selepas Nabi saw wafat. Amalan ini datang kemudian, iaitu selepas zaman sahabat & Khulafa ar-Rasyidin. Walau bagaimanapun, orang yang berdoa ini disukai Allah swt. Maka tak salah untuk kita berbuat demikian. Cuma janganlah meletakkan hukum padanya sesuka hati (main letak je wajib la; tak buat berdosa la).

Tentang amalan bacaan surah ya siin 3x pula, Ustaz Khairuddin menerangkan, Nabi saw tak pernah buat & tiada hadis mengenainya. Ia cuma amalan masyarakat Asia Tenggara.

p.s. Tiada lagi Hijrah (berpindah dari 1 tempat ke tempat lain) selepas pembukaan kota Mekah, yang tinggal adalah jihad - perjuangan mempertahankan Mekah. Tapi, Hirah bagi membezakan yang hak & yang batil perlu sentiasa dilakukan agar Islam tetap di hati.

Wednesday, December 1, 2010

Psst... Cantik? Nak, nak! II

Assalamumua'alaikum...
Salam keindahan yang mengulit rindu setiap makhluk kepada Penciptanya...

Tengah hari tadi saya ada menonton 1 rancangan berbentuk dokumentasi di TV. Biasalah rancangan khas untuk wanita, apa lagi halnya kalau bukan kecantikan. Pengisiannya menarik, penuh dengan tip-tip & petua-petua turun temurun. Tapi, 1 perkara yang terkesan di hati saya ialah tentang teknologi terbaru yang digunakan untuk membuang bulu kaki. Hmm... biasanya pisau cukur atau krim khas akan digunakan untuk membuang bulu kaki. Tapi, teknologi terbaru ini membolehkan wanita untuk mengucapkan "Selamat tinggal" kepada semua teknik-teknik tipikal ini. Hal ini kerana teknologi tersebut akan membantutkan pertumbuhan bulu rambut kerana ia menggunakan kaedah pemanasan yang menghangatkan folikel rambut, lantas mencegah pertumbuhannya.

Cakap panjangpun tak guna (nama teknologi itupun saya tak ingat!).

Persoalannya, adakah kita dibenarkan untuk membuang bulu kaki? Memanglah... mencukur bulu kaki itu tak salah, tapi hanya bagi wanita yang mempunyai bulu kaki yang panjang (& menyerupai lelaki) sahaja. Namun,adakah ini bermakna kita boleh membuangnya terus secara kekal @ permanent? Saya tidak membicarakan tentang hukum (saya bukan ahli fiqh / syariah)... Tapi sedikit sebanyak, berdasarkan pengetahuan yang tohor ini, saya rasa, ianya bagaikan mengubah anugerah Illahi secara total. Ia tidak seperti bulu kaki yang dicukur secara tipikal, yang pasti akan tumbuh semula.

Lihatlah... betapa wanita sanggup berbuat apa saja untuk cantik. Mereka bagaikan tidak lagi malu untuk mengubah-ubah diri mereka semata-mata untuk digelar cantik, menawan, seksi... nak sangat kelihatan menggoda agaknya (ooppsstt... tersasul!)

Padahal, wanita itu sifat asalnya adalah pemalu, sopan santun, taat...
Tapi bila sifat malu itu sudah dicabut dari hati? Maka jadilah dia dengan apa yang dikatakan 'berhabisan untuk jelita' & 'biar plastik janji cantik' (termasuk juga 'berpakaian tapi bertelanjang'!). Dan itu adalah tanda awal kepada kehancuran akhlaknya yang boleh membawa kepada kemusnahan dirinya (minta dijauhkan!).

Sesungguhnya jika Allah mahu menghancurkan seorang hambaNya maka ia akan menghilangkan rasa malunya, maka jika telah dicabut rasa malunya kamu tidak akan menjumpainya lagi kecuali ia membenci & dibenci & dicabutlah rasa amanah darinya. Maka jika dicabut rasa amanah darinya kamu tidak akan menjumpainya kecuali ia khianat & mengkhianati & jika kamu tidak menjumpainya kecuali ia khianat & mengkhianati & dicabutlah rasa kasih sayang daripadanya. Dan jika kasih sayang dicabut darinya maka kamu tidak menjumpainya melainkan ia dikutuk & dilaknat. Maka dicabutlah keislaman darinya.” (Ibnu Majah -4054)

Jadi, wahai saudari-saudariku, fikirkan semula tujuan sebenar keinginan anda untuk cantik. Adakah anda ingin cantik untuk 'memancing' kaum Adam? Jika ya, adakah anda rasa yang anda akan berjaya menarik perhatian jajaka-jejaka yang takutkan Allah swt & yang baik akhlaknya dengan kecantikan anda? Ingat! Umpan akan menentukan jenis tangkapan...

P.s. Saidina Hassan ra mengatakan bahawa sebaik-baik lelaki untuk dikahwini adalah yang baik budi pekertinya (akhlaknya) & yang bertaqwa (takutkan Allah) kepada Allah swt. Wallahua'alam...

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...