Buat duit online

Thursday, November 25, 2010

lebih tajam dari pisau!

Assalammua'alaikum...

Manusia... harus bijak dalam pertuturan.
Kata-kata, tajamnya lebih dari pisau yang kerap diasah!
Parutnya tak kelihatan dan penawarnya belum tentu ada.
Jangan sebut tentang sesuatu jika anda hanya berniat untuk menunjuk.
Jangan sebut tentang sesuatu jika anda tak berniat untuk berkongsi kemanisannya.
Ia hanya akan menimbulkan rasa yang tidak enak di hati...


Sudah lumrah wanita, mulutnya terlalu mudah untuk berbicara. Wanita bercerita hampir tentang semua...S.E.M.U.A! Dari nasihat, gosip, fesyen, rahsia dan umpatan. Itu belum kira lagi bab membangga diri.

Kadang-kadang kita terlalu suka mengangkat diri sendiri. Tak salah juga kalau nak memuji diri sendiri (puji untuk keyakinan diri)... tapi kalau dah sampai melangit tinggi?

Tidak ada apa yang indah bila membangga diri... ya, mungkin akan ada yang memuji, tapi pujian itu hanya bagai angin lalu. Menghembus hari-hari, namun tak pernah dihargai (betul tak?).

Apa yang pasti, kadang-kadang pertuturan kita itu tidak menyenangkan hati orang lain. Lebih teruk lagi kalau kita (tanpa sedar) telah melukakan hati orang lain dengan pertuturan. Sebab itu Nabi saw menyarankan kita untuk berdiam diri jika tidak ada perkara yang penting untuk dipertuturkan.

Terutamanya wanita. Dalam pertuturan, kaum Hawa lebih mudah (cenderung) untuk membangga diri, mengumpat, serta mengata tentang hal orang lain (bukan menuduh, saya juga seorang perempuan). Saya faham betapa sukarnya untuk mengawal pertuturan. Wanita cenderung untuk membanding-bandingkan antara 1 sama lain, lebih cenderung untuk bercerita tentang orang lain (siap tokok tambah lagi!); malahan pertuturan sering disulami dengan emosi.

Kadang-kadang, kita terlalu melebihkan emosi dalam pertuturan.
Kadang-kadang, kita bercakap dahulu dan berfikir kemudian.
Kadang-kadang, kita menjadi sangat asyik dalam memuji diri.
Kadang-kadang, kita "khusyuk" memuaskan hati dengan melukai hati yang lain.
Ingatlah! Perkataan dari setiap pertuturan boleh menjadi lebih tajam dari pisau...
Lukanya mungkin tak kelihatan, namun ubatnya belum tentu ada di pasaran.

p.s. Berhati-hati ketika berkata-kata. Kadang-kadang, luka yang disebabkan oleh pertuturan tak mampu ditebus dengan apa-apa sekalipun, meskipun "maaf" dilafaz sekerap nafas yang disedut...

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...