Buat duit online

Tuesday, November 9, 2010

Jangan Kata 3!

Assalamua'laikum...
Salam yang ku tujukan kepada umat Islam dengan nama tuhan yang Esa, tiada sekutu bagi-Nya.

Teringat 1 video tentang Yusuf Estes (seorang bekas pendakwah / preacher Kristian). Beliau merupakan rakyat Amerika yang telah memeluk agama Islam dan kini aktif dalam kegiatan dakwah di sana (boleh cari tentang Yusuf Estes di youtube). Ketika bercerita tentang pengalamannya, Yusuf berkata, Allah melarang untuk kita berkata 3...
Sudah lama mencari, baru sekarang mendapat...

"...Maka berimanlah kepada Allah, dan rasul-rasul-Nya dan janganlah kamu mengatakan, "(Tuhan itu) tiga." berhentilah (dari ucapan itu)..." (an-Nisa, 4 : 171)

Ya, saya pasti itulah ayatnya. Allah telah berkata dengan jelas... jangan kata 3! Allah itu Maha Esa yakni satu, tiada 2. Jadi bagaimana mereka boleh mengatakan tuhan itu 3? Malah, Allah sendiri mengatakan bahawa telah kafir mereka yang mengatakan al-Masih dan ibunya sebagai tuhan... menyekutukan Allah dosanya besar!

"Sungguh telah kafir orang-orang yang mengatakan bahawa Allah adalah 1 dari yang 3..." (al-Maidah, 5 : 73) - semak juga 5:72.

Jelas, Kristian sekarang bukan lagi "agama" yang turun dari Allah, ia telah diubah selari dengan zaman dan mengikut kehendak (suka hati). Bible bukan lagi Injil. Dan mereka, bukan lagi ahli kitab yang boleh dikahwini (oleh lelaki Muslim). Mereka mengubah ajaran yang dibawa oleh Nabi Isa as. Sangat jauh terpesong dari yang asal.

Betapa kerasnya Nabi Isa as menafikan pertanyaan Allah swt ketika baginda ditanya oleh-Nya, "...Wahai Isa putra Maryam! Engkaukah yang mengatakan kepada orang-orang, jadikanlah aku dan ibuku sebagai 2 tuhan selain Allah?.."
Jawab Isa...
"Maha suci Engkau. Tidak patut bagiku mengatakan apa yang bukan hakku. Jika aku telah mengatakannya, tentu Engkau telah mengetahuinya..."
(Semak al-Maidah, 5 : 116, 117).

Bayangkan, jika Nabi Isa as sendiri menafikan perbuatan mereka, jadi... pada siapa sebenarnya mereka bergantung?

1 perkara lagi...

Orang-orang Kristian percaya bahawa mereka lahir dalam keadaan berdosa. Dosa apa? Dosa yang DIWARISI deripada Adam dan Eve yang melanggar larangan tuhan dan menyebabkan mereka tercampak ke dunia dari syurga. Hmm.. ya! dosa yang diwarisi turun temurun. Kalau mengikut logik akal, mana adil seseorang itu dihukum kerana kesalahan orang lain? Tidak adillah tuhan itu, kalau menghukum semua orang kerana 1 kesalahan orang lain, betul tak? (hmm... logiknya memang begitu!)

Allah sudah menjawab dengan terang, jelas dan nyata; di dalam al-Baqarah, 2 : 141.
"... Dan kamu tidak akan diminta (pertangungjawabkan) tentang apa yang dahulu mereka kerjakan."

Jadi, nanti.. jika ada yang datang pada kita dan bercerita tentang ketuhanan al-Masih; atau tentang virgin Mary hatta tentang triniti sekalipun, ingatlah mereka boleh kata apa yang mereka suka. Tapi, tetapkan dalam hati, dan berpeganglah... bahawa Allah itu tuhan yang Esa dan tiada sekutu bagi-Nya. Iman di jiwa sangat mahal harganya, ia tak boleh diwarisi, tak boleh ditukar ganti, tak boleh dijual beli. Iman kepada Allah itu adalah IC kita sebagai umat Nabi Muhammad saw, pengenalan untuk mendapat syafaat daripada Rasulullah... dan semoga ia membawa kita je jannah Allah (Insya Allah, amiiinnnn!)

p.s. "... Dia memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki ke jalan yang lurus." (al-Baqarah, 2 : 142)
~~
wallahua'lam~~

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...