Buat duit online

Tuesday, November 9, 2010

Jangan Kata 3! II

Assalammua'alaikum...
Semoga hari demi hari menjadi lebih bermakna dan bermanfaat...

Rentetan cerita Yusuf Estes (rujuk entri 'Jangan Kata 3!'). Yusuf Estes, sebelum Islamnya merupakan seorang pendakwah Kristian. Beliau berkata yang beliau pernah cuba untuk menceritakan tentang konsep triniti kepada seorang Muslim arab (dengan niat agar si arab ini akan faham lantas memeluk Kristian - tetapi yang terjadi ialah sebaliknya!). Semasa menjadi seorang preacher, dia merasakan dia perlu menukar agama pak arab ini. Jadi sebagai permulaan, dia ingin menerangkan konsep triniti. Lantas dia ke gereja, bertanya sana sini untuk mencari penerangan termudah tentang triniti agar dapat pak arab ni faham.

Pada waktu ini, Yusuf berpendapat bahawa sangat penting baginya untuk menceritakan triniti dalam konsep termudah; agar kurang soal jawab, kerana pak arab ni bijak orangnya (walaupun berjeans, tapi akidah pak arab ni mantap).

Lalu... ramailah yang memberikan pendapat kepada Yusuf ni... dan antara analoginya ialah...

1-- Triniti = 1 keluarga. Keluarga yang ada bapa, ibu, anak... 3 dalam 1. Yusuf terima idea ini, tapi ketika dalam perjalanan pulang, beliau terfikir... pak arab yang bijak ini pasti akan sangkal... Macamana kalau ibu bapa itu bercerai? Keluarga akan berpecah, tuhan berpecah? Kalau salah seorang antara mereka mati, tuhan boleh mati ke??

2-- Triniti = 1 epal. Kulit epal , isi epal (yang kekuningan tu), biji epal... 3 dalam 1. Soalan-soalan masih berbangkit - macamana kalau pak arab tu tanya... Biji epalkan halus dan banyak, adakah tuhan lebih daripada 3? Tambahan, epal tersebut mungkin ada ulat di dalamnya; dan sedap dimakan!

4--Triniti = 1 telur. Kulit telur, putih telur, kuning telur... 3 dalam 1. Kali ini Yusuf berpuas hati. Tetapi ketika dalam perjalanan pulang, sekali lagi dia terfikir, macamana kalau telur itu busuk? Tuhan busuk jugakah? Kalau pecah? Kalau ada 2 telur kuning? Tuhan akan jadi 4!

***

Jadi sebagai Muslim, katakan tiba-tiba masa tengah tunggu bas ke, jalan-jalan di shopping complex ke, entah dari mana seorang yang bukan Muslim datang dan tanya, "Allah tu macamana, eh?" Huh??! Macamana nak jawab? Soalan basic ni! Macamana? Macamana? Jangan peluh-peluh, jangan kecut perut, kerut-kerut dahi... cari jawapan. Jangan kata, "Entah! saya sekolah agama dulu sampai darjah 5 je. Sayapun tak tahu." (Kalau ini jawapannya... habislah!)

Jawapan Allah dah bagi dah... Surah ni selalu menjadi pilihan dalam solat.. al-Ikhlas, 112 : 1-4.

Katakanlah (Muhammad),"Dialah Allah, Yang Maha Esa (satu). (1)

Allah tempat meminta segala sesuatu. (2)

(Allah) tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. (3)

Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia." (4)

p.s. Segala jawapan ada dalam buku panduan hidup Muslim sepanjang zaman... itulah al-Quran.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...