Buat duit online

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan: khutbah Nabi saw

Assalammua'laikum...
Khutbah Nabi Muhammad saw sebeum menjelang Ramadhan (pada malam terakhir Sya'ban).

Wahai manusia! Sungguh telah datang kepada kalian bulan Allah yang membawa berkah, rahmat dan maghrifah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya paling utama.. Detik demi detiknya paling utama. Inilah bulan dimana kalian diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya.

Pada bulan ini nafas-nafas kalian menjadi tasbih, tidur kalian ibadah, amal kalian diterima & doa-doa kalian dikabulkan. Mohonlah kepada Allah, Tuhan kalian, dengan niat yang tulus & hati yang suci agar Dia membimbing kalian untuk melakukan puasa & membaca kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah pada bulan agung ini.

Bersedekahlah kepada kaum fakir & miskin. Muliakanlah orang tua. Sayangilah orang muda. Sambungkanlah tali persaudaraan. Jagalah lidah. Tahanlah pandangan dari apa yang tidak halal untuk kalian pandang. Peliharalah pendengaran dari apa yang tidak halal untuk kalian dengar.

Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosa. Angkatlah tangan-tangan kalian untuk berdoa pada waktu solat. Itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah ‘Azza wa jalla memandang hamba-hambanya dengan penuh kasih. Dia menyahut mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyahut mereka ketika mereka memanggil-Nya & mengabulkan doa-doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.

Wahai manusia! Sesungguhnya diri kalian tergadai kerana amal-amal kalian. Oleh kerana itu, bebaskanlah dengan beristighfar. Belakang-balakang kalian berat kerana beban (dosa). Maka dari itu, ringankanlah dengan memperpanjangkan sujud.

Ketahuilah! Allah swt bersumpah dengan segala kebesaran-Nya, bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat & sujud, & tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri dihadapan-Nya.

Wahai manusia! Siapa saja diantara kalian memberi makan (untuk berbuka puasa) kepada orang-orang mukmin yang berpuasa pada bulan ini, maka disisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang hamba & diberi ampunan di atas dosa-dosa yang lalu.

Jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.

Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagi kalian. Kerana itu mintalah kepada Tuhan kalian agar tidak pernah menutupkannya bagi kalian. Sesungguhnya pintu-pintu neraka itu tertutup. Kerana itu mohonlah kepada Tuhan untuk tidak akan pernah membukakannya bagi kalian. Sesungguhnya syaitan-syaitan terbelenggu. Kerana itu, mintalah agar mereka tak pernah lagi menguasai kalian.

Wahai manusia! Sesungguhnya kalian akan dinaungi oleh bulan yang senantiasa besar lagi penuh keberkatan, iaitu bulan yang di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Bulan yang mana Allah telah menjadikan puasanya suatu kefardhuan, dan qiyam pada malam harinya suatu tathawwu’.

Siapa saja yang mendekatkan diri kepada Allah dengan suatu amal kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menuaikan 1 kefardhuan di dalam bulan yang lain.

Ramadhan itu adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu adalah pahalanya syurga. Ramadhan itu adalah bulan memberi pertolongan & bulan Allah memberikan rezeki kepada Mukmin di dalamnya.

Siapa saja yang memberikan makanan berbuka puasa kepada seseorang yang berpuasa, yang demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya & kemerdekaan dirinya dari neraka. Orang yang memberikan makanan itu memperoleh pahala seperti orang yang berpuasa tanpa sedikitpun berkurang.

Inilah bulan yang permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan & akhirnya pembebasan dari neraka. Siapa saja yang meringankan beban dari hamba sahaya, nescaya Allah mengampuni dosanya & memerdekakannya dari neraka.

Kerana itu, perbanyakkanlah 4 perkara pada bulan Ramadhan: 2 perkara untuk mendatangkan keredhaan Tuhan kalian, 2 perkara lagi yang sangat kalian perlukan. 2 perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahawa tidak ada Tuhan selain Allah & mohon ampunan kepada-Nya.. Dua perkara yang sangatkan kalian perlukan ialah memohon syurga & perlindungan dari neraka.

Siapa saja yang memberi minuman kepada orang yang berbuka puasa, nescaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Nya, dengan 1 minuman yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam syurga." - hadith riwayat Ibnu Khuzaimah.

p.s. Khutbah ini diberikan oleh seorang sahabat saya dalam bentuk hardcopy. Jadi saya taipkan semula untuk perkongsian... semoga bermanfaat!

2 comments:

eifa said...

alhamdulillah..pengisian yang mengetuk hati yang sentiasa terpalit dengan dosa dalam sedar atau tak..syukran atas post..
semoga kita sentiasa memperbaiki diri dengan sentiasa mengingati mati dan zikrullah..insyaAllah

HUeDA said...

hmm... betul2. nabi saw sgt sygkan umatnya, sebab tu dia mendedahkan rahsia kehebatan ramadhan. sekarang, terpulang pada kita untuk merebutnya... :)

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...