Buat duit online

Friday, July 2, 2010

Couple? Haram tu...

Assalammua'alikum...
Salam perangsang minda disaat-saat dunia diambang keruntuhan akhlak. Dimanakah kita agaknya?

Baru-baru ini ada seorang kawan lama saya yang minta dinasihatkan kerana katanya, secara tiba-tiba dia berkeinginan untuk couple. Bagus betulkan? Keinginannya untuk bercinta telah mendorongnya untuk berfikir tentang baik buruknya perbuatan tersebut. Akhirnya, dia menafikan kehendaknya itu. Malangnya, kebanyakan daripada kita tidak akan buat begitu. Ramai yang berkata, "kalau nak couple, couple je la. Apa salahnya?"

"Apa salahnya?"
Itulah masalahnya. Islam menggariskan panduan dalam pergaulan seharian umatnya. Couple itu salah disisi agama. Malahan, bercouple adalah bunga-bunga zina.Tidak ada istilah "berdua" antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim melainkan yang ketiganya ialah syaitan. Nabi saw kata, janganlah kamu mendekati zina.

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk." (al-Isra', 17 : 32)

Nak dekat dengan zinapun tak boleh, apatah lagi nak berzina. Cuba fikir, tengah solatpun syaitan boleh kacau kita, apatah lagi kalau kita tengah dekat dengan zina? Kan lagi bahaya? Ingat! Kita ni bukannya sekuat yang kita sangka. Bercouple boleh menyebabkan kita terlanjur, dan sekali terlanjur... sangatlah susah utntuk berpatah balik. Ingat sahabat! Allah swt kata, perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik, lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik. Jadi, kalau satu hari nanti kita ingin bernikah dengan seseorang yang suci dirinya daripada noda, yang pandai menjaga maruah diri... kita juga harus menjaga diri (dari sekarang) agar bersih daripada zina yang dibenci Islam ini.



Ada ke istilah "couple tapi tak berzina"? Kalau dah namanya couple @ berpasangan... dah tentunya kombo sekali dengan zina. Kalaupun zina mata, tangan, mulut dan telinga boleh dijaga, zina hati itu mesti ada... pasti ada. Itulah zina yang paling susah untuk dibuang. Tipulah kalau ada yang kata dia bercinta tapi tak buat zina hati. Ya ke? Bayangkan, orang yang bercinta ni paling-paling sempoipun 1 sms jiwang mesti ada dalam sehari tu - tu dah zina hati. Tengah duduk lepak-lepak kat rumah tetiba hati teringatkan si dia, siap terbayang lagi dia tengah buat apa, rindu-rindu lagi - tupun dah zina hati. Hati kita ni rapuh sangat. Hati nabi sawpun dicuci oleh malaikat Jibrail and Mikail bagi menjamin kebersihannya, inikan pula hati manusia biasa yang tak pernah dicuci. Bayangkan saja kekotoran yang melekat...

Memang berat untuk melawan kehendak untuk berpasangan. Naluri manusia ingin sentiasa dicintai dan mencintai. Anugerah itu sangat indah, tapi kalau asas cinta yang dibina itu sudah salah, sudah pasti cinta yang berdiri kelak juga salah. Perkara yang diharamkan takkan pernah menjadi halal walau apa cara sekalipun. Utamakanlah cinta kepada Allah swt, kerana itu adalah cinta hakiki, cinta yang tak mungkin ditolak.

Jadi mulakanlah perubahan daripada sekarang. Jika sudah bercouple, jangan fikir lagi, hentikanlah. Jangan tunggu hingga ada kekuatan. Kekuatan itu takkan hadir sendiri, ikhtiarkannya dan pupuklah. Cinta tanpa keredaan-Nya adalah cinta yang sia-sia. Mungkin ada yang akan menyindir, "Alah, dia tu tak nak couple ke, tak laku?" Mulut orang lain bukan macam mulut tempayan yang boleh kita tutup bila-bila masa saja. Cuba fikir, berbaloikah untuk kita mendekati zina semata-mata takut digelar 'tak laku'? Usah terlalu memikirkan kata-kata orang, kerana bukan mereka yang menentukan pahala dosa kita. Sudah jelas couple itu haram dan semua yang membawa kepada perkara yang haram juga adalah haram. Jadi, mengapa perlu dipersoalkan lagi?

p.s. Allah swt takkan mengubah nasib sesuatu kaum sebelum mereka mengubah nasib mereka sendiri. Usahalah dan kumpullah kekuatan untuk KATAKAN TIDAK PADA COUPLE. Lakukanlah anjakan paradigma demi kebaikan diri sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...