Buat duit online

Thursday, July 2, 2009

Saat harapan lama berputik...


Saat harapan lama berputik...

Assalammualaikum… salam sejahtera ke atas kamu, kelangsungan doa yang membasuh jiwa-jiwa insan yang ternoda. Penyuci hati nurani setiap umat manusia, kesalingan untuk berdoa bagi kesejahteraan setiap yang lain. Semoga jalinan ucapan salam akan berterusan, insya Allah…

Apa agaknya rasa saat harapan lama kembali berputik? Disaat hati asyik merintih mengenangkan perihal nasib, tiba-tiba pintu harapan terbuka luas. Peluang keemasan yang begitu lama diharap datang menjengah. Semua yang diperlukan hanyalah beberapa langkah, untuk maju dan terus maju... melangkah dan menjengah ke gerbang impian. Setelah sekian lama cita-cita dipendam, setelah begitu kerap dikecewakan, setelah sering merintih dan menangis akhirnya pintu rezeki terbuka, luas dan terasa mudah. Impian yang hampir tinggal angan-angan kini tampil semula dengan harapan. Harapan yang ada halanya, yang ada tujunya. Setelah sekian lama...

Disaat impian mahu menjadi kenyataan, barulah kita sedar bahawa kita sebenarnya telah berada terlalu jauh daripadaNya. Hanyut dalam godaan dunia yang fana. Tatkala cuba menyelami hati sendiri, ternyata di dasarnya terlalu gelap dan hitam hingga tak mampu untuk disuluh. Adakah kekecewaan telah menggelapkan hati? Membutakan perasaan hingga tak dapat dibezakan lagi baik dan buruknya kelakuan?

Memang benar! Sebelum peluang keemasan tersebut datang, keyakinan mungkin tergugat, keakuran telah memaksa diri untuk berpaling... berpaling deripada jalan yang lurus. Kekecewaan dan kesedihan kerana kegagalan memang mampu untuk menyesatkan, menyesakkan hati menyebabkan diri terpesong, tersasar jauh... terkeluar daripada cahaya keimanan. Kita mula menyalahkan keadaan, menyalahkan diri, dan ada pula segelintir yang menyalahkan tuhan! Nauzubillah... apakah kesedihan dan kehampaan yang dialami maha hebat? Adakah ia terlalu besar hingga mampu mensyirikkan hati?

Sepatutnya disaat kekecewaan, kehampaan dan kesedihan bermaharajalela di dalam jiwa, hati sepatutnya lebih berusaha untuk mendekatkan diri kepadaNya. Dalam keadaan diri yang melewati zaman kejatuhan, keyakinan kepada Allah SWT sebagai al-khaliq tidak seharusnya tergugat.

Percaya, percaya kepadaNya!
Ingat, ingat sentiasa kepadaNya,
Nescaya Dia jugakan ingat kepadamu...


Renungkan kembali... kepada siapa kau mengharapkan bantuan? Kepada siapa kau meminta pertolongan?

Berharap pada manusia... kecewa,
Berharap pada hati... dilukai,
Berharap pada dunia... sementara,
Berharap pada syaitan... disesatkan,
Berharap pada Allah... indah!!!


Ketahuilah bahawa janji Allah itu benar. Sentiasa yakin dan reda kerana Dia tidak pernah mengecewakan hamba-hambaNya percaya kepadaNya. Allah SWT berfiman dalam surah al-Baqarah ayat 112,

”Bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah,disamping melakukan kebaikan, baginya ganjaran daripada sisi TuhanNya, dan dia tidak akan berdukacita.”

Nyata sekali bahawa Allah SWT, adalah tuhan yang maha pengasih lagi maha penyayang. Dia menjanjikan kebahagiaan kepada hambaNya, yang beramal dan berserah diri kepadaNya. Jadi, mengapa perlu disangsi lagi? Yang penting adalah ikhlas. Keikhlasan adalah kunci segala kebaikan, kunci kepada keredaan.

Keikhlasan dalam menerima segala qada dan qadarNya pasti menjanjikan kebahagian. Kebahagiaan yang membuatkan hati tersenyum dan rasa seakan ingin menjerit lalu berkata, ”Inilah perkara terbaik yang pernah tarjadi kepadaku!”. Namun, akankah ia berpanjangan? Dapatkah peluang keemasan yang diberi ini dimanfaatkan dengan baik? Akankah ia memberikan hasil yang lumayan, atau sekadar datang sebagai satu lagi ujian dek kerana hati yang terlalu merintih dan meminta?


Wallahualam... sesungguhnya setiap manusia tidak pernah terlepas daripada diuji. Bergembiralah sesiapa yang lulus dengan cemerlang, tapi usah berduka jika gagal. Sesungguhnya, manusia pastikan berlajar daripada setiap kegagalan yang melanda diri.

Perkara yang perlu dilakukan cuma empat... niat, usaha dan tawakal serta ikhlas dengan setiap yang ditentukan kerana sesungguhnya Allah SWT itu adalah pentadbir sekalian alam. Maha hebat Dia! Dia maha mengetahui setiap perkara yang terjadi walau hanya sebesar zarah sekalipun.

Ternyata hujan lebat yang datang melewati hati sememangnya meresahkan diri. Disaat jasmani dan rohani diselubungi awan mendung, kita tertanya-tanya, ”Ke mana hilangnya sang mentari?”. Kita tercari-cari dengan penuh kehampaan... tanpa kita sedari bahawa sebenarnya Allah SWT mahu menghadiahkan kita sang pelangi yang berwarna-warni, indah sekali untuk kembali menghiasi empayar diri.

Subhanallah... maha suci Allah, tuhan yang menciptakan sekalian alam.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...